Selasa, Februari 01, 2011

Bila bah, buat kita manusia hilang megah

Senang cakap, bab banjir ni ramai yang sedap buat cerita, tapi ramai lagi yang tak pernah merasa, bila sendiri dah terkena, baru tau siapa pencipta.

Hari 1, 1.30 petang: Air dah cecah perut jambatan pertama

Petang Ahad tu, orang rumah call; "abg kedai nak kena tutup, banjir dah tiba" sehelai sepinggang, aku sempat jemput bini balik kerja di Bandar Segamat, Najwa pun ada sekali dalam kereta, tapi bila nak patah semula ke Batu Anam, dah tak sempat pula, tau2 depan RHB air dah naik paras dada. Hah mula la meraban tak tentu hala macam hilang gaya.

Insaf, itu yang pertama terlintas di minda, manakan taknya, anak beranak sehelai sepinggang terperangkap tiga sekeluarga, mula2 panik bagai nak gila juga.

Mujur aku beranak ada tempat nak melelap mata, rumah Cikgu Hafiz Marzuki dan Cikgu Siti Khadijah seisi keluarga. Kalau menjenguk tempat mangsa banjir, sedih juga, ada yang kecil, ada yang tua, ditambah macam2 ragam pun ada.

Panic shopping di kedai Along Segamat Baru, semua nak dicapai, orang berebut barang, bagai hari esok tiada, tapi yang kaya, tokey tu juga, semua yang hujungnya 50 sen, digenap jadi mahal pula!

Malam pertama, tidur bangun keluh kesah serba tak kena, faham2 saja, rumah orang rupanya, pandu kelisa, jenguk ke gigi air, rupa2 dah sampai Shell Jln Genuang sana. Pagi tu bergegas semula, gigi air kali ni lebih mesra, dah surut sampai ke CIMB kurangnya, alhamdulillah, getus jiwa. Masa sukar sebegini rupa, bibir mudah nak ucap syukur, maklumlah musibah ditarik menjauhi kita, tapi masa senang semua boleh jadi leka.

Hari Ke-2, 8.15 pagi: Air masih di Jalan Genuang

Pagi hari kedua, jambatan kedua dah dibuka, dengan Cikgu Hafiz Marzuki aku Bandar Segamat semula, seperti dijangka, air dah mula surut, mungkin dek cuaca baik agaknya, harapan cerah cuba diduga, alhamdulillah, kalau ikutkan gaya, petang ni dah boleh ke seberang sana. Tapi hakikat kereta kecil aku cuma Kelisa, nak ikutkan gaya Hilux dan Land Rover, nanti ada yg tersangkut di tengah2 pula. Kepala mendongak ke atas, matahari dah mula memancar dengan penuh hikmah dan bernyawa.

Hari Ke-3, 7.15 pagi: Padah potong kiri, kalau degil, inilah ubatnya

Hari Ke-3, 7.30 pagi: Air memang surut cepat, tahniah untuk sistem perparitan yang baik.

Hari Ke-3, 10.45 pagi: Jambatan Kedua mula dibuka

Tengah hari rabu, masuk hari ketiga, sekali lagi ke jambatan kedua, baik yang kecil dan besar, semua dah ke seberang sana, jiwa meronta kata boleh punya, tapi akal kata kalau lepas jambatan ni, nak ke rumah di Batu Anam belum tentu punya. Ada yang cerita, Batu 8 banjir yang datang tiada surutnya.

Maklumat rakan2 dan sedara mara diambil kira, kami anak beranak bergerak juga, radio mengkhabarkan Jalan Gemas telah dibuka, kawan2 pula menambah; "ikut Keratong sana" yes, malam itu rumah yang dirindui menanti setia, telah siap menyapa dan sentiasa menanti kepulangan kami bertiga.

Hari Ke-3, 4.45 petang, Jambatan Taman Mawar - Kilang Asahi, Batu 8

Insaf dan sedar siapa pencipta ni boleh datang dalam macam2 cara, untuk tahun ini, bagi aku, musibah dan ujian macam ni salah satu dari cara-Nya. Sehingga cerita ini dilayar sebegini rupa, kami sekeluarga sudah selesa berteman bunyi mercun malam Tahun Baru Cina. Bising pun bisinglah, takde hal punya, kata 1 Malaysia, toleransi mesti mau ada. Alhamdulillah, terima Kasih pada yang Esa.

Kudos untuk JPAM, PDRM, ATM, RELA, BOMBA, PBSM dan cikgu2 di semua pusat bantuan banjir!

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails