Ahad, Jun 05, 2011

Kuah Najwa

Hari tu, lama juga sejak ia berlalu, Najwa cekap bercakap menggunakan telefon. Satu malam, si ayah outstation, bekerja kalau dalam pemahamannya. Ayah menelefon ke rumah, bertanya khabar pada si ibu dan anaknya yang baru seusia 2 tahun 9 bulan itu.

"Najwa sihat?" Ayah bertanya. "Sihat." katanya. "Dah makan?" Ayah menyoal lagi. "Dah!" Najwa cekap membalas. "Makan apa tadi?" Ayah kembali menduga, kedengarannya bertalu-talu juga. "Makan nasik!" Najwa membalas. Si Ayah tahu, kalau bukan makan nasik pun, itu skema jawapan untuk set soalan yang ditanya tadi.

Ayahnya terkenang juga untuk bertanya lagi, tapi buntu tidak reti menduga, dan mencari-cari soalan seterusnya untuk Najwa. Tiba-tiba, Najwa bersuara "Ayah dekat mana?" Teruja Ayahnya mendengar, ini sesuatu yang baru, getus hatinya. "Ayah keje laaa... kat KL!" si Ayah menjawab.

Najwa di belakang Mama

"Ooo keje ehh.." celoteh Najwa kali ni luar biasa, bagi Ayah, ini satu kemajuan untuk anak yang baru nak membesar.

Belum sempat disoal balas oleh Ayah, Si Kecil Najwa petah berkata, "Ish Ayah niiii....nape lambat balik? Lama-lama sangat keluar, tak nak balik eh?"

Ayah macam pernah dengar ayat itu. Oh, patutlah, ibu si Najwa rupanya yang pernah berkata begitu. OK fine. Betul orang kata, kemana tumpah kuah kalau tak ke nasi.

"Hish Ayah ni....."

2 ulasan:

Zakiyah Zainon berkata...

hehehe..
anak-anak cepat mengikut apa yang di dengar dan di lihat...
silap2, kita yang terkena balik :P

sukasukitulisblog berkata...

besar dah najwa :)

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails