Selasa, November 22, 2011

Kasih Sayang & Penghormatan Itu Mandatori!

"They don't respect you. They don't respect our flag. They don't respect our king, and they don't respect your parents. If you allow this to happen, then you are cowards. You must teach them what being Malaysian is all about"

Ong "Tuah" Kim Swee, Arkitek Kejayaan Harimau Muda

Meremang bulu tengkuk bila Ong Kim Swee cakap macam ni. Berkat usaha, doa dan tawakal, budak2 yang bawah 23 lagi umurnya ni pastikan kalungan emas terus kekal bersama Harimau Malaya.

Untuk seluruh Indonesia, ingatlah kasih sayang dan penghormatan itu penting, lebih2 lagi kalau bermusuh macam ni. Mendabik dada, angkuh, biadap dan caci maki buat ramai yang tak suka. Malah, Allah pun murka. Penalti Baddrol Bakhtiar tu bukti Allah menyebelahi kami. Ambillah iktibar Indonesia, sekalipun pun pahit terimalah kenyataan dan belajar dari kesilapan.

Musuh yang hebat adalah musuh yang disegani, bukan setakat ditakuti (kami tak pernah takut pun). Kalah itu sakit, tapi tak mampu menerimanya membuatkan ia lebih pedih dan pahit.

Untuk seluruh Malaysia, ingatlah kemenangan tak selalu bersama kita, kadang perit kekalahan terpaksa didakap juga. Pasukan sudah ada, usaha sudah ada, penyokongnya cuma kita. Biar melompat gembira ataupun berduka, sokongan padu perlu terus datang dari kita semua, sampai bila2!

Sebagai rekod: selepas menundukkan garuda di GBK pada perlawanan peringkat kumpulan 1-0, Malaysia sekali lagi membenam ego dan keangkuhan mereka di GBK pada perlawanan akhir merebut Pingat Emas Bolasepak Sukan Sea Ke-26 malam tadi dengan tendangan penalti 5-4. Ini merupakan kejayaan kita mempertahankan emas yang dimenangi dalam kejohanan sama di Laos, 2 tahun lalu.

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails