Jumaat, Disember 02, 2011

Vernakular Perosak Negara


Hari tu result UPSR keluar lagi. Ibu, ayah, papa, mama, ummi, walid, daddy, mummy berebut bergegas ke sekolah, nak menilai berapa A anak masing-masing dapat. Anak2 yang cemerlang seronok kegembiraan, dan ibu bapa anak yang tak cukp A nya menangis kekesalan. Selepas ini kemana anak masing2? teruskan perjalanan adik2, UPSR bukan petunjuk kejayaan mutlak, dan juga bukan indikator seorang looser kalau resultnya teruk. Terus banggakan ibu bapa dalam apa cara, itu yg paling penting, selain berusaha mencari redha Allah. PMR, SPM, STPM pun rimanya sama, jadi lagunya sama dan tak payah dicerita.


OK, apa kaitannya dengan Sekolah satu sistem ni?


Lepas UPSR, anak akan terus bersekolah. Anak2 kita akan terus didalam kelompok2 sendiri, tak bercampur secara harmoni, takkan merasa bergaul dengan rakan yang lain pembawakan diri. Tamat sekolah menengah, ke universiti. masih kekal dengan kelompok yang sama, terus menerus dibelenggu diri, tanpa disedari dengan sifat tak kenal erti perpaduan sejati. Akhir universiti, bekerja, ada rezeki, bergaul lah si Abu, Ah Chong dan Maniam dalam satu pejabat, tapi yang terus tak sedar ini, sifat rasis, hipokrit, dan perasaan dipinggiri makin menebal dalam diri. SEKOLAH SEHARUSNYA MEMAINKAN PERANAN PALING BESTARI BAGI MENANGANI ISU INI.

1 Malaysia takkan pasti kalau benda ni x ditangani. Perlembagaan negara akan terus di ingkari kalau isu ini tak berkesudahan tanpa erti.

Antara penyelesaiannya, sekolah satu sistem. tapi tulah, ini benda basi, ini benda fantasi. Hidup sebagai seorang yang mencari rezeki sebagai seorang pengajar, semakin masa berlalu, semakin masa itu mendidik akan nilai2 yg terbaik boleh direncana andai ada yang ditokok, ditambah dan diubah.

Sekolah satu sistem. Kenapa?
Ini asas penyatuan bangsa, ini asas 1Malaysia.
Ini perlukan sokongan semua, ini perlukan suara anda.
Menukar kerajaan sekalipun, takkan bantu meningkatkan penyatuan bangsa yang mutlak kalau asasnya longgar, dasarnya longlai.


Sekolah satu sistem. Bagaimana?
bila tiada lagi pengenalan diri mengikut ras
bila prejudis lesap dari dalam jiwa
bila kita bertutur satu bahasa
bila kita tak lagi menggelar yang buruk2 sesama kita

Sekolah satu sistem. Bila?
Hapuskan SRJK, kekalkan satu aliran saja
Hapuskan Prejudis, Hipokrasi dan Buruk Sangka!


Takkan Nak Harapkan Bolasepak Sahaja Yang Menyatukan Kita Semua?

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails