Isnin, Mei 04, 2015

ANTARA ABRAHAH, KAABAH, BENJAMIN FRANKLIN DAN STEPHEN COVEY

Model Kaabah dah lama digunakan sebagai ABM (Alat Bantu Mengajar) untuk tujuan pembelajaran dalam silibus Amali Haji di sekolah ataupun ketika Kursus Haji/Umrah untuk bakal2 haji/umrah, anjuran Tabung Haji dan syarikat2 ejen2 haji.

Tapi, ramai yang tidak tahu dan tidak faham cara dan tahap apa Model Kaabah ni digunakan. Ia diguna untuk tujuan simulasi, memastikan pelajar atau peserta dapat pengalaman dan teknikaliti untuk melaksanakan haji/umrah dengan gambaran seakan2 di Piazza Tawaf tersebut. Model ini dilabel selengkapnya, ditentukan bucu dan dirupakan seakan sebenar pada skala lebih kecil, memudahkan guru atau pengajar memberi penerangan tentang rukun2 tawaf yang terlibat. Ini bagi memastikan tawaf mereka kelak dapat dilaksanakan sesempurna mungkin ketika di Kaabah, Mekah.

Bagaimanpun ianya jelas, Model Kaabah di sekolah2 ini bukannya seperti tempat ibadat atau Kaabah yang dibina Abrahah, dimana ia dibangunkan sebagai alternatif, khusus untuk menyaingi Kaabah di Mekah. Malah, Abrahah mengajak sekalian umat yang beribadat di Mekah untuk meninggalkan Kaabah, dan datang berziarah di Kaabah ciptaannya di Habsyah.

Dan, anak2 sekolah yang belajar amali, atau bakal umrah/haji tu tawaf keliling Model Kaabah tu, tidaklah mereka menganggap diri masing2 dah 'naik haji/umrah'.

Tetapi, tetap ada yang tak boleh terima perlunya model kaabah untuk tujuan belajar mengenai Tawaf. Mungkin pembawakan dan pemahaman masing2 berbeza. Sama macam tahap kemampuan belajar.

Akademia, guru atau pengajar tentu faham keperluan simulasi atau demonstrasi berdasarkan perkara sebenar ni untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran.

Benjamin Franklin berpendapat; "Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn"

Aristotle dalam The Nicomachean Ethics ada menulis, "For the things we have to learn before we can do them, we learn by doing them".

Malah Stephen Covey, seorang guru Amerika yang juga merupakan akademia moden terkenal ada mengatakan bahawa "...to learn and not to do is really not to learn. To know and not to do is really not to know".

Fatwa pun putuskan tiada masalah untuk tujuan pembelajaran. Lagipun, Tuhan tak hantar Ababil pun kerana murka dek model2 Kaabah ni.

Mungkin pada kita ini hal besar sehingga perlu 'freakout', tetapi bagi yang lain, ini hal kecil dan bukanlah apa apa pun.

Jadi mereka akan terus 'keep calm and carry on'.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails