Jumaat, Jun 12, 2009

1st Time Daddy!

Aku terpanggil utk kongsi sket tips based on pengalaman aku sbg seorg bapak yg baru. bukan ape, ade gak kengkawan yg tanya aku pasal pglman menjadi seorg ayah. ade gak yg tanya camne aku kendalikan anak sbg 1st time daddy, dan tak kurang jugak yg share dgn aku pglman masing2..tp rasanya kan, mmg ramai bapak yg expert,tp tak berapa nk kongsi pglman masing2 secara open, tak macam isteri atau ibu..xpe lah kt sini aku try kongsi tips dgn korg,Tips no 1 sampai tips no 3, 1-support wife korg, 2-support wife korg, 3-support wife korg...tp tips seterusnya, adalah seperti berikut;

  1. try la luangkan masa selagi boleh kalau nk pegi check up doc..kalau ada ape2 complications,make sure dia bgtau kita dulu.
  2. masa paling kritikal, 1st dgn 3rd trimester, so kena alert lebih pd keperluan wife bile sampai period tu..waktu lain masih lagi penting, jgn time 2nd trimester, korg buat dekkkk jekk,hehe
  3. jgn la merungut sgt kalau hal sesikit tu, kena bear in mind, anak dlm perut,baby yg ada depan mata sekarang ni lagi penting dari kita,so pepaham je la eh.
  4. amik satu selang masa yg fixed setiap hari,mmg spend hanya utk wife dgn anak je time tu.paling cun time makan mlm..pastikan kita sama2 borak dgn anak, include kan dia sekali dlm borak2 tu..kalau wife aku yg keje syif,kadang2 keputusan melibatkan urusan negara ataupun sekadar share cite current issues pasal rumahtangga, mmg masa paling tetap lepas semayang subuh sambil tggu breakfast siap..anak aku dh bangun 7.30 pagi, pasal nk ikut sekali parent dia bersiap,ahaha..
  5. breastfeed (bf) mmg paling terbaik utk baby dan maknye,tp kena ingat, x semua wife kite ni mampu utk bf seperti yg kita mahukan. kena byk reading,n mostly baik sumber dari internet, buku mesti insist yg bf adalah yg terbaik,tp mcm aku ckp tadi,tak sume ibu sama, ada yg x mampu utk menyusu badan seadanya. apa yg penting ialah utk kita balik pada tips no1 sampai tips no 3, iaitu support isteri korg, support isteri dan support isteri korg...utk isteri yg mmg jelas mampu menyusu badan ini tips utk bapak2nye;
  • beli pump manual atau electrik yg elok buatannya (range harga yg pelbagai)
  • beli bekas khas utk simpan susu..
  • kalau mampu, beli freezer khas utk susu je semata (susu yg dcampur sekali dgn brg2 daging dan ikan akan hilang zat akibat diserap oleh brg2 daging tadi tu)
  • ingatkan isteri seandainya dia terlupa utk pump (dh beli pump mahal, takkan x nk pump,ehehe) tp awas, jgn sampai pressure dan saiko wife korg,susu takkan keluar dgn lancar sekiranya wife dlm keadaan yg tertekan.
  • sentiasa ambil tahu dan kongsi dgn isteri fakta2 menarik dan menakjubkan pasal susu ibu dan dunia baby yg sedang membesar
  • x salah utk bear in mind semua ibu mampu menyusu badan, x salah jugak utk kita menggalakkan penyusuan badan,tp ingat, yg menyusukan ialah ibu sendiri,jadi x wajar kalau kita sampai tahap memaksa atau menyalahkan isteri atas kegagalan dia utk menyusu badan dgn baik.
byk lagi sumber buleh dpt kt internet, antara tmpt aku rujuk adalah;
http://www.babycentre.co.uk/ , http://www.1st-time-fathers.com/ dan http://www.momslittleones.com/
enjoy!

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails