Sabtu, September 04, 2010

Kawan Indonesia ku Bernama Tuan Endi Rizal Salleh

"Peace Yokkk!"

September 4 at 7:43am

Segala-galanya tercetus selepas beliau menampal artikel KOMPAS bertajuk Diplomasi Lemah Akibat Abaikan Sejarah pada FB Page Anak Anak Negeri Sembilan awal hari ini.

"Assalamualaikum" kataku menyapa lembut.

Aku memulakan sesi ini dengan menulis;

"Selesai membaca artikel yang dikirimkan di tuan di AANS sebentar tadi, mengegas diri utk menyatakan sedikit mesej utk difikirkan bersama oleh saudara sbg keluarga serumpun dirantau Minangkabau. Saya sbg anak jati NS berasal dgn kelompok2 saudara sy yg ramai di sekitar Pagar Ruyung dan anak Suku Mungkal dalam Adat Perpatih tidak memandang SBY sbg lemah kerana ucapannya sgt menyentuh perasaan ketika menghuraikan betapa ikatan persaudaraan Malaysia-Indonesia begitu akrab sekali selama beratus2 thn. Ini jelas menunjukkan SBY sendiri menunjukkan betapa beliau menghargai aspek sejarah spt yg diinginkan penulis artikel ini, dan tidak menunjukkan diplomasi yg lemah kerana mengabaikan sejarah, malah menghargai elemen sejarah antara kedua2 negara itu. Hakikat sejarah tetap kekal dari azali hingga bila2 masa dan sentiasa memperkaitkan dengan kewujudan hubungan serantau kita, seperti air dicincang takkan putus."

"Soalnya, kenapa tidak diraikan persamaan hakiki yang ada antara dua dan sentiasa mencari jalan bagi mempergaduhi semua perbezaan"

"Mungkinkah yang rasional tahap pemikirannya hanya SBY seorang di kalangan ramai lagi Rakyat Indonesia yg terkenal dengan keintelektualan yang tinggi, terutama dalam aspek budaya serantau?"

"Mohon dijawab persoalan ini ya tuan,salam perkenalan dari Negeri Sembilan, Malaysia, Terima Kasih" aku mengakhiri pertanyaanku. Buat masa terdekat, ini sudah cukup. Aku menunggu jawapan darinya. harap2 berjawab.

"AWAS!"

September 4 at 3:37pm

"Waalaikumussalam" balasnya kembali. Riak muka tenang dan lembut Tuan Endi Rizal Saleh ini mungkin salah satu telahan tepat aku tentang beliau yang berpewatakan pemikir dan mampu memberi ulasan yang rasional dan meyakinkan tanpa dijerut tali emosi.

"bpk Khairul Ashraf, jawabannya tidak lain kepentingan politik baik yang berkembang di Indonesia maupun di Malaysia, lihat saja tokoh2 politik, yang berkomentar, Spt Pemimpin partai, Siaran TV Swasta Metro TV, Yng pimpinan nya juga pemimpin Nasional Demokrat belum lagi jadi partai , sesudah itu Din Syamsudin, dan banyak yang lain lagi, semuanya ramai2 bertujuan mencari popularitasuntuk tampil pada Pemilu mendatang. sekaligus menurunkan popularitas partainya Presiden SBY saat ini" Ini mmg sudah kuduga. Populariti politik penyebab utama, ramai yang mahu jadi jaguh kampung, macam ni lah jadinya. aku tersenyum sinis membaca perenggan pertama dalam hatiku terdetik "kadang2 disini pun sama,apa nk diherankan."

Beliau seraya menambah "Adanya pendapat , Bpk Sby lemah secara diplomasi itu disebab kan , masaalah waktu saja, dan membiarkan situasi berlarut larut sehingga terjadi unjuk rasa , yang mengakibatkan pelemparan kotoran dan penginjakan Bendera Malaysia di depan KeDubes Malaysia, Tindakan Anarkis ini, pastilah akan memunculkan kemarahan dimata Rakyat Malaysia, hal ini lah kelemahan Bapak SBY, dianggap oleh penulis artikel ini" katanya.

Beliau meneruskan lagi perbualan sambil mengerut dahi tanda fokus. Orang berfikiran intelek dan tuntas ilmunya memang begini. "Bapk Khairul Yth, Sebenarnya kalau saya berpendapat , ada benarnya penulis artikel ini berpendapat demikian, tapi untuk bapak ketahui, tindakan anarkis yang terjadi didepan keDubes Malaysia itu, tidaklah semua orang Indonesia merestuinya. ada yang marah, mengingat rasa serumpun kita tadi. ada yang menganggap tidak bermartabat, tak bermoral, apalagi kalau orang Indonesia itu berasal dari Sumatera, Penghinaan terhadap Malaysia, sama dengan menyakiti hati nya, karena faktor sejarah, agama, dan Budaya tsb." Renungan tajamnya membawa keinginan supaya aku memahami terdapat ramai insan tulus di Indonesia, tidak semuanya bersifat barbarik.

"tu la deh, bukan sumo eh camtu" terkeluar loghat NS dari mulutku tanda berpuas hati kerana mendapat jawapan balasan yang menyenangkan. ok,hati ini terasa puas. puas bukan kerana jawapan yg aku terima,tp puas kerana keyakinan tentang betapa masih terlalu ramai yg sayangkan damai membuatkan aku berasa steady. aku berfikir utk bertanya lagi, kerana kepastian harus dibuat dua kali.kalau sekali kadang2 tak kompom lagi. jari aku mula ligat bertanya;


September 4 at 3:46pm

Aku terus menarikan jari dengan persoalan,agak bertubi2 juga yang keluar. "jika begitu, tidak keterlaluan kah dinyatakan yg konflik Malaysia-Indonesia ini sebenarnya berpunca dari konflik Indonesia- Indonesia sendiri ya? kerana ramai dikalangan ahli politik sendiri hendak membuat pembuktian bahawa mereka masing2 juara rakyat yang cuba menjatuhkan SBY secara halus? terima kasih kerana jawapan yg diberikan,sememangnya kita pasti yang menggemari perlakuan sebegini adalah ajen2 musuh sejagat yang sentiasa mencipta ruang dan menunggu peluang melihat kita bermusuh.terima kasih sekali lagi kerana tuan berfikiran rasional dan kita berkongsi sudut pandang yang sama atas dasar keamanan sejagat. Salam kasih juga untuk semua warga Indonesia yg prihatin, InsyaAllah." Aku cuba menutup bicara dengan aman dan tenteram dan gembira kerana dihargai.


September 4 at 5:38pm

Ini yang ditulis dalam jawab balas beliau; "Marilah pak Khairul kita sama sama , menjaga rasa persaudaraan , yang telah dibina oleh nenek moyang kita dulu, sedang waktu dulu saja mereka bisa, membina dan saling menolong , jika diserang bgs asing lain, kenapa kini, kita tak mampu melestarikannya, tolong sampai kan pada saudara kita disana,tidak semua orang Indonesia bertindak seperti Laskar Bendera, hanaya puluhan oran dibanding penduduk Indonesia yang 250 juta, Rakyat Indonesia juga cinta Perdamaian yang Abadi terima kasih"

Cantik jawapannya, dan aku lebih yakin. Aku tersenyum sendiri sambil membaca jawab balas ini, memang selalu dipanggil 'Pak' kerana nama timangan ku memang 'Apak' tapi jarang benar digelar Bapak Khairul Ashraf ataupun Pak Khairul. Dadaku diurut sendiri tanda syukur.

"Laskar Bendera Syok Sendiri" ulit mulutku manja. Tulisan jawab balas ini dibaca sekali lagi, memikirkan jawapan balas yang sepatutnya aku bagi kirim bagi mengakhiri rancaknya perbualan ini.


September 4 at 5:43pm

Aku berkata, "baik tuan,rindu keamanan kami utk anda semua,andai kata terjadi yg lebih buruk lagi dari isu sebegini dan mohon dijauhkan InsyaAllah, ingatlah bahawa tuan tetap ada saudara spt saya di Malaysia yang mahukan kita bersaudara sama2 dan terus damai, Allahuakbar!" Perasaan segar mendatangi, kalau ada lagi isu yang datang, enteng sahaja semua itu, isu picisan dimuntahkan segelintir orang, bak anjing menyalak bukit lah lebih kurang.

OH YEAH. Hari ini, ye, ia barmaksud baru sekejap tadi aku dapat kawan namanya Tuan Endi Rizal Saleh dan beliau berasal dari Indonesia. Kelebihan konflik ni pada aku nampaknya membawa aku mengenali lebih ramai saudaraku dari seberang, termasuk lah Sony Sikumbang, Faruq Rang Mudo Minang dan Deni Muliawan serta ramai lagi yang lain. Apa yang penting, kita sememangnya bersaudara serumpun,dan tindakan negatif segelintir mereka di Indonesia tidak melambangkan keseluruhan rakyat yang memiliki umat Islam paling ramai di rantau belah sini.

Habis, kalau saudara seMalaysia sama bangsa dan seagama pun tak nak kekal terus bersaudara,malah saling bertukar2 kata2 nista, seolah2 semuanya dusta dan kutu berahak belaka, mencaci2 ikut suka, baik aku bersaudara dengan yang rela. Tapi ini cerita lain lah kan, ye ini cerita lain ok.

Apa2 hal SBY ni pun gua tetap salut! Rasional bukan emosional!

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails