Khamis, April 26, 2012

PTPTN, dia dan gua.

Cara Halus tak jalan, ni gua mintak Cara Kasar!


PTPTN? gua x campur, gua tak pernah pinjam pun dengan diorg tu. gua dapat scholarship. dengan MARA pun dah setel, alhamdulillah.

S:ABIS, LU BISING APEHAL?
J: gua bising? gua bising pasal PTPTN pun pakai duit kerajaan jugak nk rolling, duit kerajaan dah sah2 la KWSP, income tax, duit hasil, duit gua jugak. pasal ape lu tau, PASAL lu bayar pun tak abis, mana nk cekau buat rolling bagi adik2 lu, adik2 gua pinjam bila nak study?

S: MANSUHKAN PTPTN!!
J: Mansuhkan? ilang akal ke apa? bila ada PTPTN pun adik2 kita kena pinjam tempat lain jugak, kena carik keruk duit mak bapak jugak. kalau takde PTPTN, mana nk dapat duit nak study? nak suruh budak2 tu pakai duit ape buat beli top up, telefon awek/balak, beli henpon, makan pizza dgn kfc semua masa study? tu belum kira nk pegi shopping karang takde sen! lu ilang akal!

S: BAGI PENDIDIKAN PERCUMA LA!
J: Percuma? pendidikan percuma boleh, tapi lu kena grab la result kencang, boleh convert jadik biasiswa, jadik pree. semua orang/student yg terer macam tu boleh dpt. tapi kalau bagi sesaja je pree, sedangkan bayar pun ramai yang kelaut, kalau pree? BRADER, ADIK-ADIK KITA SIBUK MINTAK MANSUH PTPTN, BUKAN SIBUK NAK BELAJAR BAGI RESULT KENCANG.

S: INTEREST MACAM CELAKA TINGGI!
J: Itu lu kena semak balik dgn PTPTN, bayar ikut jadual punye timing, dia kasik adjust jadi caj pengurusan, ujrah dia pggl. 1% je derrr. Lagi cepat lu setel, lagi sikit lu bayar persen tu.

S: LU SEMBANG LA WOI!
J: Gua bukan ape, gua sembang ni pasal gua tgk ramai yg bayar dari tak bayar PTPTN ni, lepas tu mintak mansuh. DAH PAKAI BAYAR LA WOI.

P/S: Ujung minggu ni Sabtu 28hb ada BERSIH pulak, GUA akan join DUDUK dan BACA BUKU DI PWTC! celakalah kamu kumpulan yang menyusahkan rakyat marhaen macam gua nak pergi beribadah menuntut ilmu di pameran buku dengan anak bini. CELAKALAH!

1 ulasan:

its me berkata...

ye betul ape ko kate tu...aku pemegang ptptn tu..tapi aku bayor balik..but slow la...ade byk duit baru byr byk...jawapannye makin byk la hutang aku kan...sebab interest makin byk..UJRAH DA APPLY tp mcm indah khabar dr ghoper...nan hado..masih jer interest lame....

ok yg pasal mansuh tu aku dedengar jer la....kalau ye amin...maklum la belajo dulu tak bape nak terror kan..duk plak u mahal..ha rasakan bayo utang...mase blajo nak stylo konon tak ingat tu pinjaman kalau tak bayo dosa....but yg depa tu duk kasi bunga byk nau..mmg mase sign interest ape peduli ,sebab tgh study kesah ape pasal interest!!!...sekarang baru rase bahana.....kalau tak mansuhkan PTPTN but mansuhkan bunga ok gak...tak der la terbeban...gomen pun dapat gak pulangan dr seposen haram depa tak bayarkan....(bukan aku eh..aku bayor)ngeee...

lagi satu aku dedengar gak...depa kate kalau mansuh pun takkan kerajaan rugi...anak anak kite pun masih terbela...coz ade byk lagi dana lain cthnye duit minyak yg byk berzillion dengar katanye duit tu disalurkan kepada KRONI KRONI mereka...err tu pun aku tak pasti..tapi bile dengo panas hati..yer ar makan sesame leh tak...ni asik yg kaya makin kaya...yg miskin jatuh papa kedana(tanda kiamat)...

haih tah la...aku kekdg nak iya kan tak nak tidak pun tak leh...tah mane yg betoi mane yg salah....konpius acik lah!!!

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails