Khamis, November 25, 2010

Antara Gambang, Kuantan dan Destinasi Akal

Aku baru je balik dari Gambang Water untuk Kursus Pengurusan Kelab & Persatuan Kolej Komuniti 2010, penat badan dah biasa, tapi penat otak tu yang biasanya buat jadi sengsara. Bertolak dari kolej aku Isnin petang hari tu, petang Khamis tadi baru dpat menginjit jari pada keyboard yang satu ni.

Bagusnya dapat jumpa ramai kawan2 lama, tak dilupa juga ada yang baru kat sana berjumpa. Kursus pertama yang aku hadiri ada Senaman 1 Malaysia, dan aku akui, org kata kalau badan cergas, otak pun jadi cerdas tu betul. Terima kasih juga penganjur kerana sempat lagi mengadakan sesi paintball di Kuantan untuk kami setiap petang utk 4 hari kami berkursus.

Teroris

Ramai juga otai2 dan beginner2 yg hebat2, berlumba2 berkongsi kisah, pendapat dan pemikiran masing2, dan tak kurang juga yang menembak tepat di pangkal otak buah fikiran orang lain, tanpa menyedari otak sendiri pun jarang pakai. Baru sedar, sabar tu memang betul2 kekuatan sebenar. Jarang kongsi kisah aku outstation ni, tapi balik dari berbengkel yang satu ni, ada beberapa kesimpulan yg dpt dibuat:
  1. Jangan ingat orang gemuk tak terer main paintball
  2. Pengalaman tidak akan bermakna jika hanya dikongsi melalui kata2, tapi akan memberi erti mutlak bila dilaksana atau dihadapi bersama2, atau lebih steady lagi bila orang nampak kau buat, bukan standard gebang tak sudah2.
  3. Ucapan retorik memang sedap didengar, tapi nak bagi real betul2 jadi, itulah cabaran sebenar.
  4. Semua kursus dan bengkel mahupun mesyuarat sekalipun wajar dimulakan dengan senaman aerobik 1 Malaysia.
  5. Menuding jari yang satu menampakkan dangkalnya akal pasal empat jari lagi akan tunjuk pada diri kita sendiri.
  6. Mencari keburukan orang nescaya orang berpakat2 mencari keburukan kita.
  7. Banyak pengalaman tak bermakna kau terer bersenam.
  8. Jangan ingat yang bertudung labuh tak menyengat dan hanya tawadduk berzikir: "Akak tudung besar tu dulu sebelum mengajar, dia Sistem Analyst cum Computer Engineer ok"
Si gemuk yang terer main paintball

Pengalaman outstation kali ni perasaannya berbaur: bangga, riak, takbur, gelisah, cuak, steady, biaq pi la, hipokrit dan jiwa rasa nak jadi kanibal, tapi mak pernah kata, selalunya pengalaman pahit tu rupa2nya kayu api untuk nyalaan api kejayaan masa depan! Jauh lagi Destinasi Akal ni rupanya, banyak lagi kena belajar, tapi apa ada hal, Antara Gambang, Kuantan dan Destinasi Akal sekalipun, bila sampai rumah Najwa bersama Doranya kan ada?
Peserta yang kencang2 belaka.

Sampai ke destinasi akal hanya bila akal kau sampai.

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails