Selasa, November 16, 2010

Misi Bantuan Banjir Ke Kuala Kedah

12 November - 15 November 2010 yang lalu adalah tempoh kami dari Kolej Komuniti Segamat 2 berada di sekitar Kuala Kedah, membantu apa yang patut untuk mangsa2 banjir di sana. Lebih banyak pengalaman yang diterima, lebih banyak juga keinsafan yang menyentuh jiwa. Apapun;

  1. Jadi petugas kemanusiaan ni memang mudah menyedarkan, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.
  2. Rasa berbaloi juga membuang kalori badan sambil menambah pahala yang kurang.
  3. Gadis2 yang sedap mata memandang pun satu faktor yang mampu menambah tenaga untuk terus gagah dan tampan dalam membantu mereka yang memerlukan. Nyaris2 juga tak nak balik melihat kecantikan yang ada.
  4. Kalau membantu mangsa banjir di kedah ni, penat jerih petani menyemai, menanam, menuai dan membanting padi dapat digambarkan secara lebih solid bila kita bantu meringankan beban mereka, lebih terasa kalau mengangkat beratus2 guni baja yang beratnya 50kg++ dan terendam dalam air 12 hari lamanya untuk dijemur.
  5. Kitaran kemiskinan akan bermula semula, banjir memadam harapan menuai padi, 6 bulan ke hadapan hidup tanpa rezeki, membuatkan ada di kalangan mereka yang meminjam pada yang sudi, along dan ceti, dengan tunggakan bayaran yg bakal menyeksa diri.
  6. Betul, rel keretapi tu yang buat air bertakung tak henti2.
  7. Sempat menemubual ular yang dijumpai menyembunyikan diri di dalam almari kaca rumah Cikgu Man hari tu; "kami ular memang suka berkeliaran waktu macam ni, bila sawah ditenggelami air, tempat favret kami memang kat dalam rumah diorg ni jelah, pasal katak pun lari kt sini. jadi hati2 la bila manusia mengemas."
  8. Petugas banjir rupanya tak pernah memilih sumbangan dari mana2 parti politik, asal ada yg nk diberi, "bak mai" depa kata. Yang memilih memberi ni parti politik je. Yang menerima juga tidak pernah menolak apa yg diberi. janji sampai. Namun ada juga yg berjanji, tapi sampai selut kering, tak dak apa pun yg jadi.
  9. Baru tau "bata" adalah tembok rumah, dan "gheta" adalah kereta dalam loghat kedah.
  10. Orang Kedah sangat hebat sambutannya pada tetamu, hatta rumah dilanda banjir sehingga paras dada, barang dapur terendam hingga tak nampak punca, kuih yang dibuat dan oren yang dibancuh buat santapan sukarelawan, sedapnya tidak terkata.
  11. Bencana yang melanda masih tetap tidak menghilangkan hospitaliti Orang Kedah yang top class, lengkap dengan penghargaan bagai tiada hari esok yang dihujankan kepada kami.
  12. Terima kasih untuk semua penduduk Kg Sungai Baru, Kuala Kedah, Kedah DA atas layanan yang hebat dan tidak terperi, hanya Allah sahaja mampu membalas budi, semoga terus tabah menghadapi dugaan dari-Nya.
  13. Terima Kasih untuk semua petugas, sukarelawan, wira dan wirawati dari KKS2. Pengorbanan anda memberi lebih makna untuk Aidiladha ini, tahniah!
Gotong royong tak lengkap kalau takde makan ye tak?


KK Wilayah Johor: gambar dengan tanda 1Malaysia ni wajib kalau nk masuk dalam paper!


p/s: gambar tengah gotong royong takde, mak pesan, kalau sibuk amik gambar, org kata tak buat keje pulak ye tak? lagipun, buat kebajikan benda2 baik ni tak elok tunjuk2, keh keh

Rakan sejawat dari KK Pasir Gudang, Che Kiyah dan pengalamannya dalam misi yg sama, klik sini

2 ulasan:

Zakiyah Zainon berkata...

aku link pengalaman ko kat blog aku!
esok baru publish hehehehe

teringat kata2 budak KKLedang kat aku. Anak dara kedah cun-cun la puan...pandang sini cantik, pandang sana cantik..naik juling tengok hahaha

Unknown berkata...

tak payah budak kk ledang, pensyarah kk segamat 2 yg sorg ni pun setuju, keh keh

aku pun link ko punye jugak kt entry aku ni. jumpe lagi lain kali che kiyah!

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails