Isnin, Ogos 30, 2010

Jalur Gemilang Bukan Sesuatu Yang In Lagi

Jalur Gemilang memang dah banyak yang ketinggalan zaman

Semalam, dalam perjalanan rutin ke bandar mengambil orang rumah pulang dari kerja, sempat juga menoleh ke kiri dan ke kanan sepanjang perjalanan. Bukan berzikir ataupun beratid, tp melihat dan menilai keadaan betapa meriah dan anggunnya suasana ambang kemerdekaan di Bandar Segar Amat ni.

Sepanjang perjalanan, boleh dibilang dengan jari bendera yang dikibarkan di premis2 runcit dan awam, apatah lagi kibaran bendera di rumah2 di tepi jalan besar. Mungkin ramai yang tak merdeka (pemikirannya) lagi.

Kalau ada sangatpun, ada yang telah koyak rabak dan sesuai diumpamakan bendera yang hidup segan, mati tak mau.

"Tuan, kalau tak nak kibarkan Jalur Gemilang sekalipun, sesuai jugak kalau turunkan bendera lusuh, koyak rabak makan dek usia dan masa tu."


Ini secebis artikel dari FB Jbtn Penerangan Malaysia ttg pengendalian bendera, khususnya Jalur Gemilang.

Sebenarnya bukan di Segamat saja, hampir di mana2 saja fenomena memalukan ni menunjukkan secara sinisnya betapa jujur dan tulusnya sifat patriotik Rakyat Malaysia. Jadi jgn hipokrit menyanyi lagu2 patriotik dendangan Roy selain bercakap tentang Saya cinta Malaysia, Saya Bangga Menjadi Rakyat Malaysia, Jadilah Seorang Nasionalis Bukan Rasis, 1 Malaysia Menjana Transformasi dan lain2 tagline2 retorik popular masa kini kalau Jalur Gemilang pun tak mampu nk dikibarkan (apatah lagi nk beli ye tak)

Mungkin masih harapkan bendera subsidi dari PBT masing2 ataupun nk kibar last2 minit. Walaupun Merdeka ke-53 nya ialah esok dan umum tau satu negara akan pab-e-lik holi-deyy. Selamat Hari Merdeka.

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails