Ahad, Ogos 29, 2010

Si Muka Segar

Pili itu dibuka perlahan, bimbang dilihat membazir dek org kebanyakan. Lagipun tak kuasa menarik perhatian. Pusing ke belakang, tiada jemaah menyinsing lengan menunggu giliran, tiada juga yg bercekak pinggang menunggu peluang. Ah, pili pun banyak bersusun, kalau nak pilih aje mane yang berkenan.

Air dikumur setelah niat selesai. Sekali, buang ke kiri. Kali kedua buang ke kanan, ketiga ke kiri semula, selain meriki line, selain hipokrasi menampakkan kejujuran, mata meliar kalau2 ada yg mengamati. Segan dgn org yang ramai, bukan dengan tuhan. Setelah itu cucur airnya dilurut kejap pada muka. Sekali, riki line. Kedua line clear. Ketiga tekakpun lega.

Wuduk diteruskan, tanpa rasa sangsi. Masa itu jahil, tiada rasa bersalah, sembahyang tetap sembahyang, cuma puasa saja yang terbatal.

Itu taktik standard masa muda, bukan zaman zuhud, tapi nakal sentiasa. Bukan salah mak bapak mengajar, resam jiwa rebel memang salah yang dikejar. Zaman baru nak naik kata taiko Terminal 1. Kadang2 gelak sendiri, terkadang sesal dalam diri. Eh, patutla time tu surau penuh untuk sembahyang zuhur, muka sekor2 segar tidak terperi.

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails