Khamis, Ogos 19, 2010

The Malayan Emergency

Sabtu 15hb Ogos 2010 lepas aku sempat booking front seat beserta dgn peringatan; "ma, malam ni abg nk tgk cerita sejarah." org rumah dengan muka sedikit gelisah melonggarkan otot tangan sekaligus melepaskan pegangan yg selama ini dominan pada remote kontrol astro kami di rumah

Tepat pukul 8 mlm The Malayan Emergency ditayangkan di History Channel 555 Astro. dokumentari ni sgt menarik kerana;

  1. Perspektif perjuangan menentang komunis yang sedikit berbeza dan ada kelainan, menjadikan fakta berkaitan struggle pd masa penjarahan komunis tidak hanya berkisar pada kisah Bukit Kepong semata2.
  2. Memperkenalkan aku pd lebih ramai tokoh2 pasca Jepun atau unsung heroes ttg perjuangan menentang komunis di Tanah Melayu, contohnya Yeop Mahidin dan Pasukan Senoi Praaq.
  3. Garapan penerbit yang memperlihatkan kesamarataan dan kebenaran mutlak dlm fakta2 yg dipertontonkan, dengan mengambil 31 interview2 terpilih dari pelbagai pihak, bekas Polis Malaya, SB, ahli Force 136, penduduk kampung2 baru, malah tidak ketinggalan interview dgn bekas ahli Parti Komunis Malaya (PKM) sendiri.
  4. Penerbit menghidangkan satu kisah yg teliti dan baik ttg susur galur perjuangan menentang komunis dari bermulanya PKM sbg Malayan People's Anti-Japanese Army (MPAJA) yg berjuang bersama2 British sehingga terjebaknya mereka dalam fahaman komunis hingga wujudnya PKM dan diteruskan dgn keganasan2 yg mereka lakukan.
  5. Aku baru tau ada satu rejimen PKM yg terdiri dari orang Melayu kesemuanya,satu taktik chin peng dlm menarik sokongan Melayu pd masa itu terutamanya di Pahang utk masuk berjuang di pihak komunis. Kesetiaan Melayu terpelihara apabila rejimen ini berjaya dimusnahkan akhirnya oleh pasukan askar Melayu, diketuai oleh Yeop Mahidin sendiri.
  6. Penerbit jelas memperlihatkan dalam dokumentari ini bagaimana semangat setiakawan bekas2 tentera, polis dan SB yg terdiri dari pelbagai kaum pd masa itu mempertaruhkan jiwa dan raga demi negara.
Dokumentari ni sgt bagus ditonton oleh semua rakyat Malaysia,terutama sekali anasir2 yg cuba membawa masuk atau memohon chin peng diampunkan, dan juga utk pihak yg cuba membawa fahaman komunis secara senyap apatah lagi terang terangan kembali ke bumi bertuah ini. Wallahua'llam.

Turut ditayangkan akan dtg ialah ulangan The Malayan Emergency, diikuti VAT 69: Malaysia's Very Able Troopers dan Al Maunah: The Malaysian Arms Heist. Nantikan siaran ketiga2 dokumentari yg aku rasa tak kurang hebatnya.

Layari astro utk senarai penuh hari dan masa tayangan.

Tiada ulasan:

Lebih Kurang Kalau Pun Tak Sama Dengan

Related Posts with Thumbnails